千歳山 Chitose-yama

千歳山 Chitose-yama

lauantai 13. syyskuuta 2014

ご挨拶


Hei!

Tämä on vaihtoblogini 2014–2015 Yamagatan yliopistoon suuntautuvasta vaihdosta.

Tervetuloa lukemaan blogiani.

Olen Milla, kolmannen vuoden Aasian tutkimuksen opiskelija Helsingin yliopistossa ja ensi viikolla nousen koneeseen kohti Japania ja sitä myöten matkani käy MEXT-stipendiaattina Yamagatan yliopistoon Koillis-Japanissa. 

Tämän blogin tarkoituksena on toimia sukulaisilleni ja ystävilleni mahdollisuutena seurata, että olen elossa ja kenties kuulla jotain tekemisistäni Japanissa. Lisäksi toivon, että tästä blogista olisi hyötyä yliopistovaihtoa suunnitteleville tai siitä haaveileville ihmisille. Tai muuten vain Japanista kiinnostuneille ihmisille. Ja tarkoituksena on myös pakottaa itseäni kirjoittamaan enemmän ja ehkä jopa oppia jotain.

Okazakin linnan luota uutena vuotena

Aluksi voisin vaikka esitellä hieman itseäni, sillä taustani vaikuttaa toki kokemuksiini Japanissa. Tästä matkasta tulee viides matkani Japaniin, ja toinen vaihto. Olen ollut Japanissa lukiovaihdossa vuonna 2010 noin vuoden. Silloin asuin japanilaisen host-perheen luona, itse asiassa monen sellaisen, ja silloin rakastuin Japaniin toden teolla.  Asuin lähes vuoden Gifun prefektuurissa Ogakin kaupungissa (岐阜県大垣市) eli maalla. Olin siis aivan tavallisessa maalaislukiossa, jossa suurin osa ystävistäni halusi tulla eläintenhoitajiksi. Harrastin vuoden kyudoa eli japanilaista jousiammuntaa koulun klubissa ja vietin mukavaa maalaiselämää. Opin puhumaan Gifun murretta (kenties Ogakin murretta) ja se on ollut minulle suuri inspiraatio myös myöhemmin. Rakastan japanin murteita. Touhokussa (isompi alue, jossa Yamagatan prefektuuri sijaitsee) en ole koskaan käynyt ja odotan innolla, että pääsen tutustumaan sen murteisiin. Lukiovaihdosta minulle jäi käteen täysi vuosi ihania muistoja, japanin kieli, hyviä ystäviä ja perhe, sekä muita tuttuja.

Japani ei ole minulle siis millään tavalla uusi tuttavuus ja lähinnä tuntuukin, että neljän päivän kuluttua palaan kotiin. Yamagatassa en kuitenkaan ole käynyt koskaan, enkä itse asiassa ole koskaan mennyt Tokiosta pohjoiseen (paitsi neljän päivän luokkaretki Hokkaidolla, mutta se on jo aivan eri saari).  En siis myöskään ole asunut Japanissa itsekseni, mutta sitä vapautta olen kyllä odottanut. Vapautta? Opiskelukiirettä?

Vielä jotain itsestäni? Olen harrastanut karatea varmaan jotain kahdeksan vuotta, pelaan ystävieni kanssa pöytäroolipeliä, pidän piirtämisestä ja lukemisesta (niin kirjojen kuin sarjakuvien ja mangan), pelaisin enemmän Zeldaa, jos minulla olisi aikaa, pidän kimonoista ja niihin pukeutumisesta, rakastan japanin kieltä, minulla on ihana kissa, jonka nimi on May, olen opiskellut elämässäni varmaan kymmentä kieltä (puhun kuitenkin sujuvasti vain neljää, tavoitteeni olisi kuusi sujuvaa), olen käynyt varmaan kolmessakymmenessäviidessä eri maassa (mikä olisi hyvä tavoite?) ja olen niin iloinen kun pääsen taas Japaniin asumaan.

Hauska tutustua!

よろしくお願いいたします!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti